Čínské hospodářství zažívá v posledních letech nebývalý rozvoj téměř ve všech oborech a boom spotřeby. Země se dnes například stala největším světovým producentem a i konzumentem piva. Roční spotřeba pěnivého moku zde dosahuje 25 miliard litrů a dále roste. Trhu sice stále dominují místní výrobci Tsingtao nebo Yanjing, do země však houfně proudí i globální společnosti se svými značkami, mimo jiné Budweiser, Carlsberg či Fosters. "Naše agentura předpokládá, že by se zde mohli uplatnit nejen čeští producenti piva, ale hlavně výrobci pivovarů," říká generální ředitelka CzechTrade Jitka Hanzlíčková.

Čína také ve velkých městech pomalu ztrácí svou tradiční exotickou tvář a život se zde postupně přibližuje severoamerickému či evropskému. Spolu s tím se mění i lidé. Bohatší vrstvy cestují, oblékají se a utrácí podle západních vzorů a někdy ještě více. Například turista z Číny při návštěvě naší země utratí v průměru za den pobytu dvě stě dolarů, což je zhruba o polovinu více než ostatní turisté.

Číňané se také chtějí bavit. Zareagovaly i mediální kolosy, které byly pořád ve střehu. Například společnost Warner Bros. hodlá v brzké době v Pekingu otevřít joint venture se jménem Warner China Film HG. Společnost samozřejmě bude vyrábět filmy a televizní programy v čínštině. "Čínský trh je pro zahraniční společnosti velmi lákavý a naopak čínská strana profituje přínosem drahého know-how," připomíná Jitka Hanzlíčková. Černou kaňkou na oboustranně výhodném mediálním byznysu zůstává jen vysoká míra kontroly zahraničních podnikatelů, jelikož veškerou produkci musí schvalovat příslušný státní úřad.

Přes podobná úskalí skýtá Čína široké možnosti, což si uvědomila i naše vláda, která zařadila zemi mezi nejperspektivnější trhy na světě a proklamuje ji jako svou prioritu. "Na obchodní možnosti v Číně se naše agentura hodlá v nejbližší době maximálně soustředit," potvrzuje Jitka Hanzlíčková. Mnoho tuzemských výrobců je zde již přítomno, ať už jde o producenty strojírenských celků, textilní výrobce či producenty gastronomických pochutin. V Hongkongu vám k drahému obědu přinesou láhev luxusního vína - a až při pohledu na etiketu zjistíte, že pochází z českých svahů.

 

Autor je tiskový mluvčí CzechTrade