Exportér: Můžete říci, jak vaše Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje české exportéry a investory v oblasti západní Číny?
Západní Čína je v rámci hospodářské politiky centrální čínské vlády považována za rozvojový region z hlediska industrializace a podpory ekonomického rozvoje. Tato rozlehlá oblast má ohromný potenciál a rostoucí trh. Jsou tu ale specifické podmínky pro obchodování a investování, s nimiž není jednoduché se seznámit během krátké doby. Tyto skutečnosti si na ministerstvu uvědomujeme. Proto jsme v naší teritoriální Strategii na Čínu západní region označili za perspektivní.

V rámci Strategie jsme proto připravili sérii opatření, jejichž prostřednictvím chceme pomoci našim firmám v přístupu na tamní trh. Tím nejdůležitějším je bezpochyby otevření nové kanceláře CzechTrade v Čcheng-tu, hlavním městě provincie S´-čchuan, označované za centrum západní Číny. Od května 2007 tak již tato druhá kancelář CzechTrade v Číně pomáhá ověřit zájem o výrobky exportérů či investorů a vyhledat partnery. První kancelář poskytuje asistenční služby v Šanghaji.

Česká republika a české výrobky nejsou zatím v regionu, o němž se bavíme, příliš známé. Proto se zaměřujeme na oblast propagace a prezentace. Zdůrazňujeme tradiční průmyslové obory, v nichž disponuje ČR potřebným know-how a úrovní technologického rozvoje, a u nichž vidíme potenciál pro jejich uplatnění v regionu.

Účelu budování pozitivního obrazu ČR jako vyspělého obchodního partnera jistě posloužila národní výstava, kterou jsme v rámci programu oficiálních účastí zorganizovali v květnu uplynulého roku v Čcheng-tu při příležitosti 8. mezinárodního veletrhu západní Číny. Kdybych měl zmínit některou z oborově zaměřených akcí, neměla by se opomenout prezentace českých výrobců zařízení na využití obnovitelných zdrojů organizovanou kanceláří CzechTrade v Čcheng-tu loni v říjnu.

Nemohu pominout, že rozvoji vzájemných hospodářských vztahů napomáhají kontakty na úrovni správních celků obou zemí. Svědčí o tom dohoda o spolupráci mezi provincií S´-čchuan a Středočeským krajem, která již napomohla největší čínské investici v ČR, kterou je továrna firmy Čchang-chung na výrobu televizních přijímačů s plochou obrazovkou v Nymburce. Tento aspekt akcentuji záměrně, neboť v rozvíjení hospodářských vztahů s regionem západní Číny nám nejde jen o zvýšení české přítomnosti v místě, ale také o vyhledání čínských partnerů pro investování u nás.

Exportér: Naznačil jste důležitost západní Číny pro české exportéry a investory. Jaké tam pro ně vidíte příležitosti?
Sledujeme, jaké místo hrají jednotlivé provincie či části Číny ve strategii její centrální vlády. Vnímáme, že mezi oblasti, jejichž rozvoj je významně podporován, patří i regiony západní a jihozápadní Číny, včetně provincie S´-čchuan, samosprávného města Čchung-čching, provincie Jün-nan a autonomní oblasti Sin-ťiang. Uvědomujeme si, že zájem o nové technologie a snaha dohnat vyspělejší východní oblasti Číny jak na poli hospodářském, tak i z hlediska životní úrovně, vede místní vlády k nabídce příznivějších a flexibilnějších podmínek pro zahraniční firmy, než jaké existují na východě země, kde vládne enormní konkurence mezi zahraničními i domácími firmami.

To jsou elementy, které vytvářejí nové obchodní a investiční příležitosti. Naším úkolem, tedy úkolem všech složek státu působících v oblasti podpory hospodářských zájmů ČR v Číně, je zvýšit povědomí české podnikatelské veřejnosti o těchto příležitostech a přiblížit je firmám, aby mohly nabídnout své technologie a výrobky, jež přispějí k rozvoji regionu, resp. nalézt subdodavatele pro výrobky a snížit náklady pro vývoz na cílové zahraniční trhy. Shrnuji, že MPO hodnotí západní Čínu jako perspektivní oblast pro české podnikatele a považuje toto období za správný čas ke vstupu na zmíněný trh.

Exportér: Můžete uvést, v jakých oborech jsou podnikatelské příležitosti v této části Číny?
V západní Číně mohou čeští podnikatelé využít různé formy hospodářské spolupráce, ať už se jedná o klasický obchod, výrobní kooperaci, poskytování služeb nebo investiční projekty; důležité je zaměřit se na správný obor.

Stále více platí, že se musí jednat o výrobky kvalitní, úsporné na energii, které musí mít oproti domácí levné konkurenci znalostní přidanou hodnotu. Nízká cena není vždy kritériem, které by bylo nejdůležitější pro úspěšné uplatnění v rostoucí konkurenci. Čínské firmy jsou schopny ocenit kvalitu a zaplatit odpovídající cenu za značkový výrobek.
Příležitosti vidíme především v technologiích na ochranu životního prostředí, jde o obnovitelné zdroje energie, zpracování odpadu, ochrana ovzduší, kvalita vody, v energetice, strojírenství či těžební technice, včetně poradenství a technologií pro zvýšení bezpečnosti těžby.

Uplatní se i vybavení pro hotely a restaurace jako je umělecké sklo a nápojové sklo, dekorace, design, možnosti jsou v potravinářství a v oblasti nových technologií pro zemědělství. V kurzu jsou pochopitelně i hi-tech výrobky, jako jsou komunikační technologie, informační technologie, včetně softwarových produktů a nové technologie chemického průmyslu, petrochemie. Možnosti se otevírají i s rozvojem služeb. Jde především o certifikaci, reality, poradenství, bankovnictví, překladatelství, či cestovní ruch.

Doporučuji, aby naši podnikatelé sledovali také politiku Evropské unie vůči Číně, a specificky jaké její projekty, do nichž by se mohli zapojit, budou realizovány v regionu západní Číny.

Exportrér: Jaké má podle Vás výhody či jaké skýtá riziko právě tato oblast?
K výhodám, kromě těch vyplývajících z prioritního postavení regionu v hospodářském rozvoji Číny, patří nízké náklady na výrobu a živobytí místních zaměstnanců. Místní vlády jsou flexibilnější. Projevují zájem o přilákání zahraničních investorů. Za přednost považuji nízkou obsazenost dalšími zahraničními firmami. Dobré vztahy Číňané udržují i na úrovni provincií a krajů.
Čeští podnikatelé by se však měli připravit na nižší úroveň kvalifikace pracovních sil a na absenci dobré znalosti cizích jazyků. Překážkou v rozvoji podnikatelských záměrů by mohl být i nižší stupeň rozvoje místní infrastruktury. Neznalost prostředí, respektive nízká schopnost se v něm orientovat, je přirozená a představuje riziko pro ty subjekty, které na trh západní Číny vstupují poprvé.

Exportér: Jaké akce podpory našich podnikatelů v západní části Číny se plánují na letošní rok?
Naše ministerstvo bude i letos pokračovat v rozvíjení vzájemných kontaktů a podpoře aktivit českých firem právě v tomto regionu. Za nejvýznamnější akci považuji Národní výstavu ČR, která proběhne šestého až desátého června v Kchun-mingu, hlavním městě západočínské provincie Jün-nan. Akce tohoto typu se v Číně již několikrát osvědčily a byly na ně kladné odezvy z české i čínské strany. Doufám, že tedy i v roce 2008 bude prezentace ČR v této provincii úspěšná.

Kromě toho ministerstvo podpoří formou oficiálních účastí prezentaci českých firem na řadě dalších mezinárodních veletržních akcích konaných v Číně. Jde o Mezinárodní farmaceutický veletrh v Šanghaji 24. - 26. 6., Mezinárodní veletrh hudebních nástrojů v Šanghaji 9. - 12.10., Mezinárodní veletrh oděvního průmyslu v Šanghaji 27. 10 - 1. 11. 2008.

Akcí, které připravujeme ve spolupráci se zastupitelským úřadem ČR v Číně a agenturami CzechTrade, CzechInvest a CzechTourism na podporu našich podnikatelů na čínském trhu, však bude podstatně více. Čína je silně expandujícím trhem se značným potenciálem pro růst českého vývozu. To je známo. Novým je však to, že tomuto růstu chceme aktivně napomoci například i tím, že ve spolupráci s kolegy z Ministerstva zahraničních věcí přeskupujeme síly v rámci ekonomické diplomacie. Čína je dobrým příkladem takové politiky.

Ještě před dvěma lety jsme na obchodně-ekonomickém úseku v Pekingu měli jednoho diplomata. Dnes tam působí tým, sestávají ze čtyř kvalifikovaných pracovníků. To je přece rozdíl. To už musí být někde vidět. K tomu připočtěme pracovníky již zmíněných kanceláří CzechTrade a přirozeně backoffice zde v Praze. Zmiňuji to z toho důvodu, abych poukázal na to, že obslužnost a komfort pro naše podnikatele vstupující na čínský trh se výrazně zvýšily. Teď půjde o to, abychom společně tyto kapacity v plném rozsahu využili. Velmi v tomto ohledu spoléhám na naše podnikatele a na jejich reakce.