V prvním příspěvku JUDr. Miroslava Somola, CSc., náměstka generálního ředitele Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) mohli účastníci odvozovat situaci českého exportu třeba z výše razantně narůstající poptávky po pojištění exportních případů u této státní proexportní instituce - Dr. Somol prezentoval i stoupající objem plnění pojistných událostí ze strany EGAP, který samozřejmě dokumentuje nejenom narůstající schopnost českých exportérů využívat produkty EGAP, ale i zvýšení rizik v mezinárodním obchodu.

Zajímavostí byla pro přítomné podnikatele jistě i zmínka o strukturálních změnách pojišťování exportních případů, do kterých se stále výrazněji promítají prvky projektového financování a managementu a nároky kladené na tuto proexportní státní instituci ze strany podnikatelů se tak mění i z tohoto důvodu. Stoupají i nároky na jednotlivé exportní případy - pojištění obchodů v řádech stovek milionů EUR již není výjimkou. Diskutována byla i kategorizace rizik v jednotlivých exportních teritoriích a konkrétních zemích. Zcela nepojistitelný je v tuto chvíli například obchod s Kubou, na druhé straně je a bude - jak v diskuzi doplnil Ing. Karel Havlíček - v této zemi poptávka po našich výrobcích.

Z dalších teritorií se výrazně zhoršuje obchodní situace s Ukrajinou a i zde EGAP zaznamenává nárůst pojistných událostí. Dr. Miroslav Somol poukázal na probíhající reorganizaci EGAP a informoval, že i v letošním roce dosáhne tato společnost hranice své pojistné kapacity, a proto již probíhají jednání s ministerstvem financí o navýšení finančních možností EGAP o přibližně jednu miliardu korun. Zaznělo, že se v žádném případě nejedná o promrhané peníze: "Jedna miliarda korun vynaložená na naše produkty, generuje 1,6 miliardy korun ve vlastním exportním plnění a dopadech na zaměstnanost a daně. Jde proto o investice, nikoli pouze dotace.”

V závěru dr. Somol vyzval přítomné podnikatele nejen k využití EGAP, ale i ke včasnému zahájení jednání s touto státní zajišťovací společností, aby bylo možné spolupráci včas a co nejvýhodněji zapracovat do exportních smluv. "Je samozřejmě také třeba celý obchodní případ pečivě sledovat po celou dobu jeho realizace, nikoli pouze na konci, když se blíží jeho proúčtování”, dodal k průběhu exportních případů Miroslav Somol.

Zdánlivě pohledem ze zcela jiného prostředí navázal druhý panelista, Edward Till z evropské centrály HSBC BANK plc, který se podíval na souvislosti stávající ekonomické situace a exportérů ve střední Evropě v kontextu mimořádných změn posledních 20 let. "Na ekonomických školách jsme se všichni učili, co je kapitalismus a co je centrálně řízená ekonomika, ale nikdo nás nepřipravil na to, co je mezi tím,“ zaznělo mimo jiné z úst bankovního experta, který však také připomenul stále stoupající význam vládních agentur a státních proexportních institucí jako významného účastníka globálního exportního trhu.

Logickou návazností tak pro hosty bylo vystoupení Ing. Ivety Horníčkové, která představila konkrétní nové programy České exportní banky určené pro malé a střední podniky a ilustrovala postupy, které vedou k jejich využití v exportních případech menších podniků. Jedním z principů je vstup ČEB do finančního toku exportního případu mezi odběratelem a dodavatelem a štěpení plateb tak, aby byly rovnou hrazeny příslušné subdodávky exportéra. "Zahájili jsme pilotní program distribuce těchto nových produktů pro MSP a během 5 dnů vyhodnotíme bonitu zájemce a jeho obchodního případu,” zaznělo od ředitelky podpory malého středního podnikání další zúčastněné státní proexportní instituce. S čím se však ČEB asi potýká je nejspíše určitý odstup malých a středních podnikatelů od této státní banky. "Nebojte se České exportní banky,” vyjádřila to jednouše paní ředitelka Horníčková jako vzkaz podnikatelům.

Na trhy se nevstupuje, trhy se dobývají. Ale není dobyvatel jako dobyvatel.
Do ryze praktické roviny z pohledu aktivního a úspěšného podnikatele otočil hodnocení situace našich exportérů Ing. Karel Havlíček, který se účastnil nejenom jako člen vedení Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR, ale využil i své zkušenosti generálního ředitele společnosti Sindat, významného exportéra v oblasti chemických a textilních produktů a elektrosystémů. "Vývoj posledních dvaceti let přinesl nečekané možnosti, globální trhy umožňují obchod na místa, o kterých se nám dříve nesnilo. Ale na tyto trhy se už nevstupuje, tyto trhy se dobývají. Záleží však na tom, jestli jde o dobyvatele respektovaného nebo jen trpěného,“ uvedl Karel Havlíček a vzápětí svá slova vysvětlil: "...ale k takovému dobývání trhu vždy patří nejenom odvaha a sebevědomí, které právě našim exportérům často chybí, ale především znalost prostředí a respekt k jeho specifikám. Ano, exportér by měl teritorium, kde chce dělat obchody, nejenom znát, ale maximálně chápat jeho fungování. I to našim exportérům - vedle schopnosti se "prodat“ - často chybí. A místní trh takové exportéry nanejvýš chvíli trpí, ale opravdu jen chvíli, než je v hyperkonkurenčním prostředí nahradí někdo šikovnější. Ano, je třeba si uvědomit, že nejenom znalosti, schopnosti a dravost patří do mezinárodního obchodu, ale i pokora je to, co přináší dobré obchody.“

Zástupce Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků pak jmenoval regiony, se kterými má dobré zkušenosti a nachází na nich příležitosti pro české výrobce a obchodníky: mluvilo se o jihu afrického kontinentu ale i o státech nadrovníkové západní Afriky, střední a jižní Americe, o Brazílii, která může být pro našeho podnikatele vstupní branou do ostatních latinskoamerických zemí, vzpomenuty byly Venezuela, Argentina, Ekvádor i Kolumbie. Havlíček našim exportérům připomněl Vietnam, zemi se silnou vazbou k ČR a znalostí českého potenciálu pro obchod a další rozvoj této země. "Pravidlo je jednoduché: Nebát se! Hledat příležitosti všude, a potom poznat a prozkoumat nový trh, obchod naplánovat a hlavně dobře analyzovat rizika, mít je pod kontrolou a maximálně se na ně připravit a zajistit se.“

Nebát se a investovat do lidí
Po následné diskuzi vyzval její moderátor Jakub Železný všechny panelisty k určitému vzkazu a doporučení našim exportérům. "Mějte rádi a respektujte své subdodavatele,“ vyzvala Ing. Horníčková velké podniky a malým a středním podnikatelům vzkázala, aby se nebáli oslovit státní Českou exportní banku při hledání financování svých obchodů. "Najděte partnery pro financování svého vývozu i pro sdílení rizika,“ doplnil Edward Till za HSBC. Ing. Karel Havlíček shrnul svá doporučení: "Nebojte se nových regionů, přistupujte k nim s odvahou, znalostí a pokorou a především: investujte do svých lidí. Kvalitní a zajímavý produkt se předpokládá, umění obchodu záleží však na šikovnosti lidí, proto, každou korunu, kterou můžete vynaložit, investujte do kvalitních zaměstnanců.“

Příspěvky odborníků pak uzavřel Dr. Miroslav Somol nejenom připomenutím schopností EGAP podílet se na zjištění exportních případů, ale i on podtrhl nutnost odložit strach z hledání exportních teritorií.


Zdroj a více informací:  www.grantproexport.cz