Havířovská firma RQL je se svými dvaceti třemi zaměstnanci sice malá, ale plány do budoucna má rozsáhlé. Čtrnáct let již vyrábí širokou škálu lehátek, stolů a křesel pro zdravotnictví a jako jediná v Česku se zabývá i zakázkovou výrobou kombinovaných a speciálních stolů, přesně podle přání zdravotníků. Ročně vyrobí několik stovek kusů lehátek, které dodává nejen tuzemským uživatelům, ale do celé řady zemí.
A za přispění proexportní agentury CzechTrade si našla i distributora z Apeninského poloostrova. "V případě RQL jsme se mohli opřít o dobrý poměr kvality a ceny nabízeného zboží i uceleného sortimentu. To výrazně přispělo k úspěšnému nalezení několika obchodních partnerů působících v oblasti dovozu a distribuce zdravotnické techniky a nemocničního nábytku," říká Martin Holý, ředitel kanceláře CzechTrade v Miláně.
"Pak už chyběl jenom krůček k navázání konkrétní obchodní spolupráce pro tento trh," dodává Martin Holý.
Zmíněná společnost RQL není jediná, která využila služeb agentury. Díky ní například pardubická firma Model Plast uspěla na italském trhu se svým produktem everwood, tzv. věčným dřevem.
Milánská kancelář CzechTrade oslovila před tím potenciální odběratele - výrobce městského mobiliáře, distributory stavebních materiálů a firmy, které stavějí námořní mola. Právě u posledně jmenovaných sklidila obrovský úspěch.
Materiál české firmy má totiž unikátní vlastnosti: je zhotoven na bázi plastu odolného vůči vodě, soli a povětrnostním podmínkám.
Podle požadavků italské firmy připravil český výrobce několik vzorových profilů, které byly v průběhu loňského roku testovány. Začátkem letošního roku byla pak uzavřena první objednávka pro výstavbu třinácti námořních mol na Sicílii.
Jak tvrdí zástupci společnosti, po uvedení tohoto inovačního produktu na trh je pravděpodobné rozšíření objemu dodávek. "Pevně věřím, že se nám společně podaří prorazit i v dalších oblastech, jde o ojedinělou technologii a postavená mola budou také sloužit jako referenční stavby," říká Martin Holý, který se na sepsání kontraktu podílel.

Malá rodinná firma KOOK se zabývá uměleckým kovářstvím, převážně výrobou kovaného nábytku a bytových doplňků.
Vznikla před sedmi lety a uvažovat o exportu začali její zakladatelé před čtyřmi roky.
"Itálie pro nás byla jasnou volbou z hlediska tradice kovářských výrobků. V současné době zde není mnoho kovářských firem zabývajících se rukodělnou výrobou, většina polotovarů a prvků se vyrábí strojově. Účastnili jsme se několika veletrhů a měli jsme na naši produkci kladné ohlasy," říká Monika Riegelová z uvedené firmy, která je od samého začátku v kontaktu s proexportní agenturou.
"Spolupracovali jsme jak na službách ověření zájmu, tak zástupce CzechTrade asistoval při jednáních se zahraničními klienty a na veletrzích. Zná situaci a poměry na tamním trhu, a proto se pro nás jeho pomoc stala neocenitelnou, proto jsme spolupráci rozšířili ještě na Irsko, Francii a Belgii," dodává Monika Riegelová.
Do současné doby firma do Itálie vyvezla zboží v hodně zhruba půl miliónu korun, v posledním roce se začíná objevovat problém levné asijské konkurence.

V Itálii se úspěšně prosadila i společnost Technosklo, a to díky poptávce ze strany významného italského distributora po technickém skle a laboratorním porcelánu. Na počátku spolupráce byla opět agentura CzechTrade, jejíž ředitel kanceláře z Milána zorganizoval setkání zástupců obou firem na veletrhu Analytica v Německu. "Poté byly zahájeny první pravidelné dodávky," říká Martin Holý, který stál u zrodu kontraktu.
Předností společnosti z Liberecka jsou speciální sklářské technologie vyvinuté převážně na vlastních vývojových pracovištích, které umožňují firmě vyvážet do více než padesáti zemí světa.
Exportovat do Itálie se chystá i společnost Reklama Kubíček, proslulá svou zakázkovou výrobou nafukovacích reklamních poutačů a dalších výrobků "lehčích vzduchu". Firma zaznamenala poptávku po nových textilních aplikacích v reklamě.
Tato atraktivní forma venkovní "tailor made" reklamy je žádána nejen v Česku, ale i v zemích Evropské unie, kam firma exportovala více než šedesát procent produkce. Nyní se, poprvé ve spolupráci s CzechTrade, chystá i do Itálie a dalších zemí. "S agenturou CzechTrade spolupracujeme aktivně dva měsíce, přičemž první kontrakt byl uzavřem na vyhledání obchodního partnera v Itálii a v případě úspěchu i na další asistenční pomoc," říká Michal Schnattinger, sales manager ze zmíněné společnosti Reklama Kubíček.
"Právě jsme uzavřeli další dvě smlouvy na vyhledání obchodních partnerů v Belgii a v Holandsku, systém práce a předávané marketinkové informace nás vedou k prohloubení spolupráce s CzechTrade," dodává Michal Schnattinger.

Co se z Česka nejvíce vyváží do Itálie
(v procentech z celkového vývozu, údaje jsou za rok 2004)
Motorová vozidla k dopravě osob 8,0
Přenosná zařízení pro radiotelefon, radiotelegraf apod. 4,9
Přístroje k měření spotřeby plynu, kapalin, elektřiny 4,4
Díly ke strojům 3,9
Čerpadla paliv, maziv pro pístové motory 3,7
Komplexní digitální systém na zpracování dat 2,6
Ostatní díly a příslušenství motorových vozidel 2,6
Televizní přijímače barevné (vč. videa) 2,4
Výrobky ze železa nebo oceli 1,9
Dřevo jehličnanů, řezané nebo štípané po délce 1,8
Zdroj: MPO

Český sýr typu Parmazán jedí Italové rádi
V Česku zapustil kořeny. Žije tu s přestávkou už pět let, oženil se tady a mluví slušnou plynnou češtinou.
"Víte, neměl jsem možnost tady na Moravě hovořit se svými krajany, a tak nezbylo než se naučit váš jazyk," přiznává Claudio La Carbonara, původem Ital a obchodní ředitel společnosti Orrero, která je podle jeho slov největším výrobcem sýru typu Parmazán v Evropě. Denně tu vznikne čtyři sta bochníků o váze třiceti kilogramů proslaveného sýra, jednou za dva dny směřuje plný kamión do Itálie.
"Musím trochu uvést na pravou míru, co vlastně vyrábíme. Existují hlavní dva druhy sýrů, tedy Parmazán a Grana Padano. Hlavní rozdíl je v tom, že Parmazán se vyrábí z mléka krav, které jsou krmené zelenou trávou nebo senem. Grana Padano vzniká z mléka krav krmených siláží. A to je náš případ," vysvětluje ředitel La Carbonara.
Receptura je sice stejná, český výrobek se však od italského originálu liší ještě tím, že mléko je v tuzemsku termizováno, tedy ohříváno na 68 stupňů Celsia. Přesto Italům český výrobek znamenitě chutná. Sýraři totiž nepřidávají do mléka chemické přísady ani barviva a nepoužívají složité stroje, sýr je vlastně většinou vyráběn ručně.
"Do Itálie vyvážíme sýr pod značkou Gran Moravia, což má své odůvodnění. Slovo Gran má dva smysly, znamená to velký a také, že sýr je typu grana, což má souvislost s jeho zrnitostí. Italové sice netuší, kde leží Moravia, ale akceptují, že je tu zdravá příroda a kvalitní mléko," říká ředitel.
"Je to samozřejmě také o ceně, ale ta je jen o pět až sedm procent nižší než u italských výrobků. Podstatné je, že jsme dosáhli vysoké kvality, takže jen skutečný odborník pozná rozdíl mezi italským produktem a naším," říká hrdě La Carbonara. Odběratelům proto nevadí, že jde o český sýr. V Itálii ho nakupují hypermarkety a velkoobchody, prodává se také na trzích rovnou z nákladních aut.
"Víte, Italové pociťují dopady hospodářské krize a hodně šetří. Proto se chodí nakupovat daleko častěji do velkých nákupních center, kde je levněji. V zemi je navíc značná nadprodukce mléka a ostrá konkurence, čímž se stlačují ceny sýrů dolů," říká ředitel La Carbonara, podle něhož odbytové problémy jeho firma nemá. Právě naopak. Ještě letos zvýšila kapacitu o čtvrtinu.
Ovšem vzhledem k obrovské poptávce a zvyšování výroby nemá jeho podnik dostatek skladových prostor pro zrající produkty a posílá je proto do Itálie na dozrání. K tomu, aby sýr Gran Moravia dosáhl nejvyššího stupně kvality, musí zrát od deseti do dvaceti čtyř měsíců.

Veletrh dárkových předmětů a vánočních ozdob Ideanatale
Čeští výrobci dárkových a vánočních předmětů mají možnost se představit na 17. ročníku veletrhu Ideanatale, který se bude konat v Udine ve dnech od 18. do 21. listopadu 2005. Jedná se o tradiční předvánoční veletrh, který je určen široké veřejnosti. Akce je prodejní, (95 % návštěvníků realizuje nákup zboží), vystavené předměty jsou určeny k přímému prodeji.
Celková výstavní plocha je 18 000 m čtverečních kryté plochy v sedmi pavilónech.
Otevírací doba: 10.00 - 22.00 hod.
Oborové zařazení: Dárkové předměty, hračky a dřevěné výrobky, výrobky ze skla, kované výrobky, řemeslná výroba, vánoční dárky, ozdoby a betlémy
Organizátor: Fiera di Udine - www.fieraudine.it, www.ideanatale.it
Pro účastníky českých firem na společném stánku České republiky pod hlavičkou CzechTrade jsou připraveny zvýhodněné ceny. Také ubytování je za zvýhodněné ceny, kompletní nabídka je k dispozici na www.fieraudine.it, odkaz Ospitalita convenzionata.

Bližší informace:
Ing. Vladimír Tesárek - CzechTrade
tel.: 224 907 529, fax: 224 913 800, e-mail:
tesarek@czechtrade.cz