Rozhlédnutí po českých "luzích a hájích" přináší pozorovateli poněkud překvapivou skutečnost. Takřka třetina firem je v německých rukou. Přesněji řečeno, německý kapitál tvoří v Česku třicet jedno procento z celkových zahraničních investic. Německo je tak jedničkou mezi ostatními zeměmi a jeho expanze k nám nikterak nekončí. Už proto, že tuzemsko nabízí nepřeberné množství výhod.

"Kromě příhodné logistické polohy, podobné kultury a rozšířené znalosti německého jazyka je pro Němce cenná například i podobná skladba průmyslu, podobný systém vzdělávání nebo i systém obchodního práva. To všechno dohromady dává Němcům důležitý pocit jistoty a snadné orientace v českých podmínkách", vysvětluje zájem německých investorů Renata Haklová, ředitelka zahraničního zastoupení CzechInvestu v Německu. "I z těchto důvodů lecketrá německá firma raději upřednostní investici v Česku před Polskem, ačkoli Polsko má daleko větší vnitřní trh", dodává Haklová.

Němci vidí jako výhody i schopnost rychlé adaptace Čechů na nové technologie a na nové pracovní prostředí, ochotu akceptovat mezinárodní vedení společnosti i pracovní postupy. Další nesporným plusem je znalost cizích jazyků. Většina Čechů hovoří anglicky nebo německy. V neposlední řadě příliv investic povzbuzuje přitažlivá infrastruktura a připravené průmyslové zóny.

Navíc jsou domácí německé podniky vystaveny obrovskému tlaku konkurence, především ze zemí Asie, potýkají se s nepříznivým ekonomickým vývojem a velkorysou sociální politikou. Nezbývá jim než se snažit udržet světové pozice nebo někdy holou existenci snižováním nákladů a zefektivňováním výroby a nakonec i přesunem výroby do oblastí s nižšími náklady. Tedy i do České republiky. A to i přes obavy, že po vstupu Česka do Evropské unie budou rychle stoupat náklady, včetně mezd. Na druhé straně věří ve zlepšení tuzemského podnikatelského prostředí.

 

Zatím se příchod investorům vyplácí. Například jedna z největších německých firem - Siemens - už v současné době vlastní v ČR dvacet čtyři různých společností a patří tak k největším zaměstnavatelům v České republice.

Snad nejslavnější je investice firmy Volkswagen do mladoboleslavské Škodovky na začátku 90. let. Výroba aut se vyhoupla od roku 1991 na rekordních 462 tisíc v předloňském roce.

Experti se shodují v tom, že další investiční projekty, ať už v podobě expanzí nebo zakládání nových německých poboček s novými aktivitami, se stále připravují. Očekávání dalšího přílivu potvrzuje i studie Ernst and Young pod názvem "Němečtí podnikatelé míří do Východní Evropy".

Předpokládá se, že další impuls investicím dá vstup Česka do Evropské unie. "Očekáváme značný zájem o investování ze strany malých a středních firem ležících nedaleko českých hranic - hlavně z Bavorska a Badenska-Wüttenberska, které budou mít zájem jak o zakládání nových společností, tak o využití dodavatelských příležitostí", říká zástupkyně CzechInvest Haklová. Tento zájem německých firem potvrdili i zástupci Průmyslové a obchodní komory v Mnichově.

 

Novým trendem je zřizování technologických center a center strategických služeb, administrativních, logistických nebo zákaznických center pro velké regiony. V tomto duchu se nesou také investice německých společností - například DHL oznámila zřízení IT operačního centra v Praze. Technologické centrum pro vývoj a design postaví v Plzni Mercedes Benz.

Díky německým investorům některé podniky mohly zvýšit kapacitu. Třeba automobilový dodavatel WITTE Nejdek výrazně rozšíří svůj závod na výrobu zámků a komponentů pro automobilový průmysl. "Díky rozsáhlé investici takřka sedmi set miliónů korun bude na Karlovarsku vytvořeno dalších tři sta deset nových pracovních příležitostí. Navíc se v regionu udrží úroveň průmyslové výroby z minulých let a vyrovná se pokles způsobený útlumem produkce", upozorňuje Marcela Kolveková, projektová manažerka agentury CzechInvest.

Rozšíření výroby oznámily již také společnosti Linde, Demag, Continental, Kostal a další.

Například německá společnost Continental AG vybuduje s podporou státu v areálu firmy Barum Continental v Otrokovicích nový výrobní závod na zpracování gumárenských směsí s výrobou speciálních vysokorychlostních pneumatik. Výše investice by měla dosáhnout 2, 345 miliard korun. "Celý závod pak bude vybaven nejmodernější strojní technologií a zároveň bude aplikovat nejnovější poznatky z oblasti organizace výroby", říká Pavel Pravec, předseda výkonného výboru společnosti Barum Continental. Podstatné však bude, že téměř veškerá produkce bude určena na export. Konec konců jako i značná část produkce, pocházející z německých investic.