Další proslulá značka zcela mizí z české motoristické mapy. Definitivně totiž skončila výroba motocyklů Praga. "Tento výrobní program nebyl rentabilní," sdělil ředitel Pragy Hostivař Jiří Lojan.
Ještě před dvěma lety doufal jediný český výrobce motocyklů Enduro, že se mu podaří vytáhnout produkci alespoň na 250 kusů ročně. Pak by jejich výroba přestala být ztrátová. Společnost počítala s exportem zejména do Austrálie, USA a některých evropských zemí.

Příliš dobré výsledky
Jakkoli byly motocykly spíše na okraji zájmu vedení firmy, dokázaly překvapit. Například jezdec Phil Converse obsadil v USA v roce 1999 se strojem Praga ED 250 druhé místo v soutěži Motorcycle Cross Country Series. O rok později byl zase Martin Lind sedmý na mistrovství světa v enduru na prototypu Praga ED 610 s novým čtyřtaktním motorem.
"Takové umístění jsme tehdy nečekali a problém byl, že jsme ani neměli připravenou sériovou výrobu. Proto jsme poptávky museli odmítat," řekl již dříve bývalý mluvčí Pragy Jiří Hynek. Tržní podíl firmy na trhu pak stále klesal. Zatímco v roce 2002 se prodalo 71 strojů, o rok později již jen 29. Povinnou výrobu náhradních dílů pro motocykl Praga 250 na dalších deset let nyní zajišťuje firma bývalého vývojáře těchto strojů Luboše Hamouze. Náhradní díly pro novější Pragu 610 vyrábí podnikatel Vladimír Vácha. Ten převzal od Pragy know-how a dokonce chce začít vyrábět vlastní endura VM Supermoto.
Praga Hostivař se soustředí na výrobu převodovek. Roční tržby firmy se pohybovaly kolem 350 miliónů korun. "Za rok 2004 ještě není zpracována roční uzávěrka," nechtěl sdělit loňské výsledky ředitel Lojan. Polovinu akcií vlastní rakouská obchodní firma Grampelhuber.

Uspěje následník?
Vácha už má prototyp postavený na základě motocyklu Praga ED 610 hotový. "Od dubna bychom chtěli spustit sériovou výrobu. Chceme se dostat na několik set kusů ročně," řekl Vácha. Podle něj ještě zbývá dořešit dodávky některých plastových dílů, pérování a výfuku.
Vácha se zabývá hlavně výrobou motorů pro motokáry, které v drtivé většině vyváží - zejména do Skandinávie nebo USA. Nové enduro chce prodávat nejméně o dvacet tisíc korun levněji než srovnatelný model konkurence.
Projekt na novou výrobu endura není podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla předem ztracený: "U těchto terénních motocyklů půjde o malosériovou výrobu a bude záležet na tom, zda utáhne další vývoj." Stroj by prýmohl najít zákazníky především mezi začínajícími jezdci a mezi fandy, kteří nemají ambice to někam dotáhnout na závodech. "Zavedení a ambiciózní jezdci si obvykle pořizují zahraniční špičkové stroje," dodal Tunkl.
K největším výrobcům endur ve světě patří rakouská KTM, která jich ročně vyrobí kolem 100 tisíc. Naprostá většina z nich jsou však silniční endura. "Nejprodávanější cestovní enduro u nás stojí 255 tisíc korun," řekl ředitel firmy Sette (dovozce KTM) Radek Kuklík. Uvedl, že trh stále roste. Kromě japonských strojů se stále více prosazují korejské značky.
Velkým výrobcem terénních endur je Husquarna, jež nyní patří spolu s Cagivou do uskupení MV Agusta. "Celosvětově se jich ročně prodá asi 25 tisíc," řekl obchodní ředitel dovozní firmy Cagiva Jiří Wenzel. V Česku si ročně silniční i terénní endura koupí 1100 zákazníků.

Co se stalo v Čáslavi
Ukončení výroby motocyklů Praga následovalo nedlouho po krachu produkce nákladních automobilů této značky, která se zastavila počátkem loňského roku. Zatímco se však Praga Hostivař vzdala motocyklů "dobrovolně", výrobce automobilů Praga Čáslav skončil v likvidaci.
Čáslavská pragovka vyráběla kromě běžných nákladních automobilů zejména vozy pro popeláře, na údržbu silnic či pro hasiče. Městské organizace jí však zakázky nedávaly a nepomohl ani krach Liazu, který jí mohl uvolnit místo na trhu. A například vládní komise před čtyřmi roky rozhodla, že stovku vozidel na údržbu komunikací za 600 miliónů korun nakoupí raději od německé firmy Daimler Benz. Praga v tendru prohrála, přestože nabízela nižší cenu a levnější provoz.
Začátkem loňského roku tedy schválilo představenstvo Pragy Čáslav likvidaci společnosti. "Firma byla dlouhodobě ztrátová a chtěli jsme zabránit předlužení," řekl tehdy předseda představenstva Zdeněk Vávra.


Historie výroby automobilů a motocyklů Praga
1908 - zahájena výroba osobních vozů Mignon
1912 - vyrobeny prototypy jednoho z nejúspěšnějších luxusních osobních vozů Praga Grand
1913 - zahájena výroba středního osobního vozu Praga Alfa
1929 - v provozu je již 13 663 automobilů Praga
1943 - výroba vozů je zastavena, místo nich se vyrábějí tankové motory
1946 - vyrábí se nákladní vozy Praga RN, RND, ND, A150 a městské autobusy NDO, obnovuje se výroba osobních vozů, zatím v malých sériích
1947 - výroba osobních vozů je zastavena
1952 - zahájena výroba legendárního terénního nákladního vozu Praga V3S
1964 - ruší se automobilový program, podnik se specializuje na vývoj a výrobu převodovek
1992 - začala výroba univerzálního vozidla UV80
1996 - výroba vozidla UV80 převedena do Pragy Čáslav
1996 - Praga Hostivař začíná vyvíjet motocykly cross a enduro
1999 - začala výroba motocyklů
2004 - výroba je zastavena, Luboš Hamouz kompletuje poslední dvacítku strojů z převzaté zásoby dílů

Zdroj: Praga Hostivař