Chladič vody do Vietnamu, technologie pro pivovody v Sazka Aréně a teď dodávka technologie chlazení pro automaty na ledovou kávu do Švédska. To je podnikatelsky pestrý rok východočeské firmy Lindr chladící a výčepní technika.
Když ji Miloš Lindr před třinácti lety založil, takový obchodní úspěch si rozhodně nepředstavoval.
Společnost má nyní dvanáct zaměstnanců a více než třicetimiliónový obrat. Správný chod zajišťuje systém just-in-time s klíčovými subdodavateli. Díky outsourcingu může firma minimalizovat provozní náklady. "Naši hlavní přednost vidím v možnosti okamžitě reagovat na jakýkoli požadavek klienta," chlubí se Miloš Lindr.

Právě tato strategie slavila úspěch při získání speciální zakázky pro švédského partnera. "Díky námi zveřejněné poptávce a následné incomingové misi se nám podařilo dát dohromady významného švédského distributora a flexibilní českou firmu," popisuje počátek spolupráce generální ředitelka vládní agentury CzechTrade Jitka Hanzlíčková.

Při expanzi do Skandinávie je obecně třeba zabezpečit veškerý servis spojený s výrobkem a zajistit konstantní kvalitu produkce. Švédové si vždy ještě před zahájením obchodních jednání své potenciální partnery detailně prověřují. "Tamní obchodníci zkoumají nejen finanční sílu výrobce, jeho produkční možnosti a jakost produktu, ale i vztah k životnímu prostředí a dodržování ekologických norem," upozorňuje na specifika trhu Jitka Hanzlíčková.
Její slova potvrzuje i úsměvná zkušenost Miloše Lindra: "Švédský partner chtěl o naší firmě získat co nejvíce informací, a proto se prý obrátil na několik českých a evropských organizací, které na nás prozradily všechno, co o nás věděly."
Švédsko je relativně malý trh a Švédové jsou známi prosazováním domácích výrobků.
"Jsme rádi, že jsme dokázali uspokojit tak náročného zákazníka a zapojit české výrobky do švédské produkce," uzavírá Miloš Lindr s tím, že uspět v zemi tří korunek znamená vydobýt si prestiž a důležité exportní ostruhy.