Druhý ročník soutěže o nejúspěšnějšího klienta České agentury na podporu obchodu CzechTrade má vítěze. Stala se jím firma INCO engineering, výrobce a dodavatel těžních strojů a zařízení pro svislou dopravu. Na druhém místě se umístila ostravská Czech Mining Technology a třetí příčku obsadil Ostroj Hansen + Reinders, s. r. o. Všechny tři společnosti jsou členy první z vývozních aliancí spoluzakládaných a podporovaných agenturou CzechTrade, Česká dobývací technika.
Firmy přihlášené do soutěže se utkaly o to, která z nich v období od 30. 10. 2003 do 30. 9. 2004 zrealizovala největší vývoz s využitím služeb agentury. Zatímco v loňském roce dosáhl doložený export účastníků 475 miliónů korun, letos se přiblížil hranici jedné miliardy.
Export soutěžících v období od loňského října do letošního září představuje více než šestinásobek příspěvku, který CzechTrade na své aktivity dostává ze státního rozpočtu.
Podle slov generální ředitelky agentury Jitky Hanzlíčkové jsou úspěchy CzechTrade spojeny výhradně s růstem exportu klientů a s jejich spokojeností se službami agentury. Za rok 2003 má CzechTrade podle ní doložen export od 138 klientů ve výši 600 miliónů korun. Generální ředitelka si však klade vyšší cíle a chce dosáhnout lepších výsledků. Jak tvrdí, je ráda, že soutěž o nejúspěšnějšího klienta exportéra možnosti růstu naznačují.

Mezi první desítkou nejúspěšnějších soutěžících se objevují jak firmy, které s agenturou dlouhodobě úspěšně spolupracují, tak i draví "nováčci". Stejně jako v minulém roce se v první desítce umístila Korona Lochovice (loni třetí místo, letos šesté). Společnost, která využila poptávku z databáze CzechTrade, úspěšně exportuje kancelářské pořadače za desítky miliónů korun do Velké Británie, Ruska a nyní s podporou budapešťské kanceláře CzechTrade i do Maďarska.
Dlouhodobá spolupráce se zahraničními zastoupeními v Petrohradě a Jekatěrinburku pomohla k vývozu za desítky miliónů korun také středočeské firmě Buzuluk Komárov, a. s., (4. nejúspěšnější klient). V Rusku, které mezi českými exportéry stále nabývá na významu, Buzuluk získal kontrakty na dodávku zařízení pro gumárenský průmysl (chladičky směsí, zkušebna pneumatik). Mezi desítku nejúspěšnějších se ještě propracovali například producent odlitků a vývojář konstrukcí a nářadí pro tlakové lití Drop-Press či výrobce žárovek Novalamp.
Vítězové letošního ročníku soutěže o nejúspěšnějšího klienta agentury a jejich získané kontrakty jsou faktických důkazem smyslu tvorby oborových vývozních aliancí. Sdružení dvanácti firem Česká důlní technika se podařilo v Rusku a na Ukrajině ve spolupráci s CzechTrade získat zakázky prozatím za stovky miliónů korun. Úspěšná spolupráce bude pokračovat i v dalších východoevropských zemích.

Rozhodně také nekončí snaha CzechTrade o vznik dalších perspektivních oborových clusterů. Vedle zmíněné České dobývací techniky již vládní agentura pomohla vzniknout vývoznímu sdružení Czech ICT Alliance (v oboru IT a telekomunikací), Czech Watter Alliance či Czech Power Team (energetika). Řadu nových příležitostí pro české firmy otevřel také vstup Česka do Evropské unie. Výrazně ovlivnil i budoucí orientaci agentury. Jde jednak o hledání (a využívání) vhodných grantů a dotací, ale ještě více o spoluvytváření projektů s firmami ze zemí EU. Pro CzechTrade je důležité i zapojit se do zahraniční rozvojové pomoci, vytipovat další perspektivní obory pro uplatnění českého zboží a služeb v prioritních teritoriích a využít znalosti českých progresívních oborů a cíleně je podporovat specializovanými službami.
Nejsilnějším nástrojem k aktivaci, vyhledávání a sjednávání nových zakázek pro české firmy v zahraničí, jsou podle vyjádření generální ředitelky Jitky Hanzlíčkové bezpochyby zahraniční zastoupení. Ta musí být v souladu s agresívnějším nastartováním obchodní politiky a s cíleným zájmem českých firem. Agentura chce proto rozvíjet své zaměření směrem k účinné podpoře internacionalizace českých firem.


041119-e29 ()

 

 

Autor je tiskový mluvčí agentury CzechTrade