Do utkání o nejlepšího exportéra se přihlásilo osmdesát devět firem, jejichž průměrný export přesáhl 62,07 miliónu korun a podíl vývozu na obratu tvořil 46,42 procenta. Tempo růstu exportu soutěžících dosahuje 2,5násobku průměrného vývozu všech exportérů České republiky.

Slavnostní vyhlášení výsledků sedmého ročníku soutěže Exportní cena DHL, kterou na podporu vývozu z Česka pořádá společnost DHL pod záštitou vládní agentury na podporu exportu CzechTrade, proběhlo 3. listopadu v pražském hotelu Pyramida. Exportní cena je zároveň nejvýznamnější akcí Exportního klubu CzechTrade, který pro vývozce organizuje odborné konference, semináře a doprovodné akce.
Hodnotícím kritériem při posuzování exportérů přihlášených do soutěže je index počítaný jako násobek meziročního růstu vývozu a podílu exportu na obratu.

Prostřednictvím Exportní ceny DHL chce společnost DHL Express (Czech Republic) podle vyjádření svého generálního ředitele Jiří Stojara vyjádřit uznání českým vývozním firmám, jejichž pozice na zahraničních trzích není nikterak jednoduchá. Proto by věřejnost, jak tvrdí Jiří Stojar, měla být informována o důležité roli malých a středních firem v ekonomickém rozvoji společnosti.

Vítěz soutěže: Výhercem letošní Exportní ceny se stala společnost fortell, s.r.o. z Lanškrouna, která vyváží vstřikovací formy a výlisky z plastů. Jejím nejvýznamnějším odbytištěm je Nizozemsko, dále pak Německo a Maďarsko. Svůj export meziročně zvýšila na trojnásobek, vyváží přes čtyřicet procent produkce.

Druhé místo získala společnost BC Morava, s.r.o. z Rapotína, která vyrábí a montuje ocelové konstrukce pecních a sušárenských vozů a pecí. Atypické konstrukce vyráběné na přání zákazníka nacházejí své odbytiště především ve francouzském a německém průmyslu a v posledních dvou letech také v USA. Firma exportuje přes tři čtvrtiny produkce a meziročně zvýšila export téměř dvojnásobně.

Bronzová příčka patří moravské společnosti AHORN CZ, s.r.o. se sídlem ve Vlkoši u Kyjova, která je ryze českým výrobcem lamelových roštů. Ty vyváží zejména do Německa, Rakouska a na Slovensko. AHORN udržuje krok se světovým vývojem v oblasti zdravého spaní, a neustále inovuje a zlepšuje kvalitu výrobků. Ve svých produktech používá materiály splňující evropské normy nezávadnosti. Firma vyváží přes třetinu produkce, její export meziročně vzrostl o 182 procent.

O Exportní cenu DHL se utkalo 89 malých a středních exportérů. Oproti předchozímu ročníku narostl obrat soutěžících i průměrný export soutěžících. Jejich celkový obrat dosáhl 11,9 miliard korun a export 5,52 miliardy korun. Meziroční nárůst exportu za všechny soutěžící činil 22,5 procenta, což je 2,5násobek průměru ČR (9,4 %).
Nejčastějším vývozním teritoriem soutěžících firem je Spolková republika Německo, následovaná Slovenskem a Francií.

Podpora českých exportérů a růst vývozu klientů je hlavním posláním CzechTrade. Export je přitom nejvýznamnější cestou k růstu celé české ekonomiky. Exportní cena DHL je proto podle názoru generální ředitelky CzechTrade Jitky Hanzlíčkové která byla předsedkyní nezávislé poroty, jednou z cest podpory a ocenění nejdravějších vývozců. Podíl vývozu menších a středních firem, pro které je soutěž určena, je v Česku stále výrazně nižší než ve srovnatelných zemích Evropské unie.
Každá oceněná společnost získala "balíček", v němž jsou v odstupňovaných hodnotách zastoupeny tyto ceny: služby agentury Czech-Trade, poradenské programy od společnosti ADWISE, bankovní služby Komerční banky, geomarketingová studie od společnosti DM Czech, expresní letecká přeprava zásilek od pořadatele soutěže, společnosti DHL Express (Czech Republic).
Mediální partner, Hospodářské noviny, věnoval roční předplatné. Každý účastník soutěže získal také možnost prezentace na internetových stránkách společnosti DHL - www.dhl.cz a internetových stránkách Exportního klubu CzechTrade www.exportníklub.cz.

041119-e28 ()

 

Autor je tiskový mluvčí agentury CzechTrade