Švédové spojují Českou republiku s pivem. Na rozdíl od českého je však to ve Švédsku prodávané pivo mnohem dražší, neboť je zatíženo vysokými daněmi, což se projevuje i na jeho ceně. Pro srovnání: Jedna půllitrová láhev přijde v přepočtu asi na padesát českých korun v maloobchodě, v restauraci se vyšplhá až na dvě stě korun. Nic na vysoké ceně nemění ani fakt silné konkurence. Ovšem pro české pivovary, kterým se podařilo na švédský trh proniknout, je to záležitost celkem relevantní.
Příjemná je skutečnost, že se tu vedle českých vývozních stálic, jakými jsou Pilsner Urquell a Budvar, těší stále větší oblibě celá řada dalších značek.
Hanušovickému pivovaru se letos dokonce s ležákem Holba Premium podařilo získat stříbro na podzimním Beer and Whisky Festival Stockholm. Na této velkolepé přehlídce se každoročně prezentuje více než šest set druhů piv, hodnotí je světoví odborníci a festival navštíví kolem dvou set tisíc lidí.
Před šesti lety začaly na náročný švédský trh pronikat značky dvou moravských pivovarů skupiny PMS Přerov - Zubr a Litovel, letos se k nim přidala i hanušovická Holba - a hned získala medaili. "Je to velký úspěch. Stockholmský festival patří mezi čtyři největší přehlídky piva na světě," říká výkonný ředitel hanušovického pivovaru Vladimír Zíka. Medailista Holba Premium tvoří deset procent celkové produkce pivovaru, která loni dosáhla 469 tisíc hektolitrů.
Čtvrtá největší česká pivovarnická skupina PMS, do které patří i Holba, získala ve Stockholmu před dvěma lety bronz v kategorii ležáků a loni stříbro ve skupině tmavých piv také pro svou další značku Zubr.
A co je klíčem k úspěchu? "Dnes, po několika letech spolupráce, můžeme hodnotit Švédsko jako zemi s velmi náročným trhem. Pro zákazníka je zde vysoká kvalita produktu samozřejmostí, roli hraje také obal a design. Pivo je drahé, takže jeho konzument očekává určitou nadhodnotu," tvrdí obchodní ředitel skupiny PMS Antonín Chytil. Podle Hany Matulové z tiskového oddělení PMS je k obchodnímu úspěchu kromě kvalitního výrobku nezbytná i spolehlivost dodávek a s tím související propracovaný systém distribuce.
Vedle moravské pivovarnické skupiny PMS, která začala do Švédska vyvážet nejprve jen vybrané produkty uvedených značek a dnes nabízí téměř celé portfolio produktů v láhvích, je tu ještě další úspěšná česká nápojová skupina Drinks Union.
"Roční objem vývozu naší firmy do Švédska v letošním roce odhaduji na 10 500 hektolitrů," vysvětluje manažer exportu Drinks Union Miloš Kuba. Za posledních pět let vzrostl roční vývoz skupiny skoro devětkrát. "Máme dobrý produkt - vysoce kvalitní pivo světové úrovně, s nímž jsme uspěli v mezinárodní konkurenci. Dále se nám podařilo najít profesionálního partnera, se kterým dlouhodobě budujeme trvalou pozici našich piv na švédském trhu," dodává Kuba.
Zemí s největším zájmem o pivo skupiny Drinks Union sice zůstává (s ročním miliardovým obratem) Německo, ale její značky jako například Březňák se dnes ve Švédsku prodávají již ve 105 restauracích a v 375 maloobchodních provozovnách.
Zálibu Švédů v českých pivech tedy, jak se zdá, nezastaví ani vysoké ceny, ani omezený prodej alkoholu.