HN: Od počátku roku jste ředitelem pobočky CzechTrade ve Stockholmu a jistě máte zkušenosti z tamního podnikatelského prostředí. Mohl byste přiblížit švédský trh?
Předem je nutno vzít v úvahu, že švédský trh je trhem velice koncentrovaným a dostat se na něj, respektive získat zde zákazníky, je složitější, než by se mohlo na první pohled zdát. Ve Švédsku působí patnáct z celkem tisíce největších firem na světě. Vzhledem k tomu, že země má jen devět miliónů obyvatel, připadá 1,7 velké firmy typu Ericsson či Hennes & Mauritz na milión lidí, což je vyšší poměr než třeba v Británii či Německu.
Na švédském trhu samozřejmě existuje mnoho malých a středních firem, ať už výrobních či obchodních, nicméně značná část trhu je v určitých výrobcích obsazena nadnárodními koncerny. Většina z nich nevyrábí pouze určitý výrobek, ale poskytuje celkové řešení včetně navazujících produktů. V daném oboru se tedy pohybuje několik velkých firem a dále většinou malé firmy, které se snaží zaměřovat na inovační či vysoce specializované výrobky.

HN: Jak silná je ve Švédsku poptávka po výrobcích a službách?
Švédský trh je trhem relativně malým. Pokud se podíváme na mapu Švédska, řada lidí si řekne, že se jedná o obrovskou zemi. To je pravda. Švédsko je rozlehlá země, ale co do počtu obyvatel je menší než Česko. Pokud tedy česká firma hodlá na švédský trh proniknout, počet potenciálních zákazníků se bude řádově pohybovat na stejné úrovni jako u nás.
Vezměme v úvahu například vybavení nemocnic - operační křesla, lehátka a podobně. Česká firma má zájem najít švédského partnera pro své výrobky. Na švédském trhu se pohybuje okolo dvaceti různě velkých firem, které se podobným sortimentem mohou zabývat. Mezi těmito dvaceti firmami jsou tři velké, které pokrývají většinu trhu. Ostatní firmy se musí velice úzce specializovat. Jelikož menší, úzce specializované firmy mají zájem pouze o výrobky přesně z jejich sortimentu, jen málo z nich nabídka české firmy zaujme.

HN: Jsou Švédové při výběru výrobku konzervativní a dávají přednost domácím výrobcům, nebo jsou otevření vůči cizímu zboží?
Švédsko je zemí velice konzervativní a zároveň zemí, kde je velká obliba domácích výrobků. Nevadí, že švédská firma svůj produkt vyrobí v zahraničí, ale jelikož kompletace je provedena ve Švédsku a výrobek je označen jako švédský, má velkou výhodu oproti výrobkům zahraničních firem. Pokud si má běžný švédský spotřebitel vybrat ze dvou výrobků se stejnými vlastnostmi, na devadesát pět procent si vybere výrobek švédský. Za tímto jednáním nestojí přehnaný patriotismus švédských zákazníků, ale pocit, že vše švédské je kvalitní, zdravé a šetrné k životnímu prostředí. Ve švédských spotřebitelích je tento pocit pěstován.

HN: Má tedy firma z Česka vůbec šanci dostat se na švédský trh? Příklady Dřevozpracujícího družstva Lukavec či nedávno podepsaná smlouva společnosti Alstom Power ukazují, že to jde.
Tato otázka je mi pravidelně kladena a odpověď na ni není lehká. V zásadě je švédský trh trhem nasyceným, na kterém není žádná větší mezera v klasických produktech. Obecně lze říci, že příležitosti jsou ve Švédsku pro výrobky, které jsou nějakým způsobem jedinečné. Jedinečnost nemusí přitom spočívat ve vysoké technické náročnosti, ale může jít o zcela jednoduchý běžný výrobek s neobvyklým a lepším řešením, než jaké dosud existuje u výrobku dostupného na trhu.

HN: Může se česká firma prosadit ve Švédsku nižší cenou?
Pouhý argument ceny, pokud není mnohem nižší, než je cena konkurence, u švédských firem neobstojí. Bylo by proto nevhodné klasifikovat výrobky, které jsou na švédském trhu již ve velké míře zastoupeny, a pokoušet se jim konkurovat pouze cenou.

HN: Můžete uvést, v jakých oborech jsou největší šance se uplatnit?
Přibližně polovinu všech poptávek švédských firem zaznamenaných CzechTrade tvoří strojírenské subdodávky. V zásadě se jedná o různé typy a velikosti odlitků, výkovků, jejich opracování, svařování a případné povrchové úpravy. Často je kladen důraz na velkou přesnost opracování, například použití CNC strojů. Dalším typem subdodávek mohou být různé druhy zpracování plechů včetně povrchové úpravy. Tento trend souvisí s rostoucí cenou práce ve výrobě, která ve Švédsku dosahuje trojnásobku ceny v České republice.
Orientace na automobilový průmysl je ve Švédsku zřejmá na první pohled podle počtu automobilek a jejich subdodavatelů. Tyto výrobní firmy i jejich dodavatelé stále vyhledávají a mají zájem o nové kvalitní a cenově přijatelné výrobky.
Ve Švédsku je také neustále diskutována otázka vytápění. Stále se hledají cesty, jak najít přijatelný způsob topení, který je úsporný a šetrný k životnímu prostředí. Určité možnosti existují i v dodávkách do stavebnictví, poptávka je po zdravotnickém zařízení a materiálu, po sportovním vybavení a potravinách.