Mezi nejdůležitější zásady, které lze v obchodním styku uplatnit, patří zásada - ničemu se nedivit. I přesto, že Švédské království není kulturně ani geograficky příliš vzdálené, český podnikatel může být některými praktikami zaskočen.
Upřímnost je tady samozřejmostí, to, co je jednou řečeno, platí. "Když vám ve Švédsku nabídnou jídlo a pití a vy ze slušnosti odmítnete, rozhodně nečekejte, že se vás zeptají podruhé. Jídlo prostě odnesou," říká Lukáš Teplý, člen Severské společnosti, která sdružuje přátele a příznivce států evropského severu.
Důvěra v upřímnost vašich tvrzení může vést k nečekaným situacím. "Jestliže ze zdvořilosti zapochybujete o tom, že nemusíte přenocovat zrovna na pohovce v obýváku vašich hostitelů, večer můžete najít rozestláno třeba v předsíni na zemi," popisuje Teplý reálnou situaci.
Švédský byznysmen se nerad hádá a často dělá kompromisy. Tuto slušnost a korektnost obchodníků ze Severu potvrzují i zkušenosti mladé Češky, která se natrvalo usadila ve Stockholmu: "Švédové zásadně mluví pomalu a klidně, neskáčou do řeči a čekají, až na ně přijde řada. To jim ale někdy ztěžuje pozici při jednáních mimo Švédsko," říká Kateřina Hellström, která vyučuje na Stockholm School of Economics a už dva roky vede vlastní firmu zabývající se ekonomickým vzděláváním.
Že být slušný se ve Švédsku vyplácí dvojnásob, potvrzuje i Miloš Kuba, manažer exportu pivovarnické skupiny Drinks Union, která na tamní trh pronikla: "Švédští obchodníci jsou velmi slušní a mají zájem o dlouhodobou spolupráci."
"Pokud se exportérovi podaří vybudovat obchodní vztah se švédskou firmou, může tento vztah přetrvat desetiletí, jelikož tamní obchodníci neupřednostňují časté změny dodavatelů," říká Antonín Chytil, obchodní ředitel pivovarnické skupiny PMS Přerov, úspěšně obchodující se Švédskem už šestým rokem.

Jednání. "Švédové jsou velmi zdatní obchodníci s otevřeným přístupem k věci. Preferují osobní kontakt s partnerem a přímočará jednání bez emocí," dodává Chytil.
Přímost během jednání potvrzuje i generální ředitel společnosti Kinnarps pro Českou republiku Anthony Shee: "Švédští obchodníci od českého partnera očekávají jasný a upřímný názor. Nezáleží na tom, zda kupujete nebo prodáváte. V každém případě buďte na jednání výborně připraveni."
Švédský kupující předpokládá, že druhá strana svůj závazek kompletně splní a že včas dostane všechny sjednané položky ve stoprocentní kvalitě. Požaduje také veškerý servis spojený s výrobkem, jako jsou opravy, údržba a uvedení do provozu. Než dojde k navázání obchodních styků, švédský obchodní partner prověřuje výrobní možnosti budoucího dodavatele, jeho systém kontroly kvality, otázky životního prostředí, možnosti další inovace a samozřejmě i dodavatelovu finanční situaci.
Spíše než se snažit protlačit návrh co nejrychleji a za každou cenu, je lepší nechat švédského obchodníka o věci chvíli přemýšlet. Okamžitou reakci od něj rozhodně nečekejte.
Někdy je nutné velmi dobře promyslet, co Švéd vlastně svým projevem myslel. Když váš obchodní partner řekne ano, je to ano. Řekne-li možná, je to vlastně ne. Ne vždy je totiž projevený zájem skutečný. To platí jak v pracovních, tak i ve společenských vztazích.
Zeptá-li se vás kolega, jaký byl váš víkend, tak ho to v podstatě moc nezajímá, je to fráze. Právě dobře naučené kódy a fráze konkrétního pracoviště či určité společenské skupiny jsou podle Kateřiny Hellström klíčem k úspěchu.

Etika jednání. Korupce je ve Švédsku považována za velmi závažný prohřešek. Za úplatek přitom může být považována i potornost, jejíž hodnota přesáhne tři sta až pět set švédských korun. To platí i v případě obchodního pohoštění nebo vánočních a narozeninových dárků.

Fyzický kontakt. Mějte na paměti, že není vhodné být příliš osobní. "Je dobré ukázat zájem, ale jenom v jistých mezích," potvrzuje Kateřina Hellström. A na co si dát pozor? Neskákat do řeči, nemávat rukama a nedotýkat se obchodního partnera.

Oslovování. Nejenže obyvatelé Švédského království v oslovování tituly nepoužívají, dokonce je nemají rádi. "Oslovují se prostě paní, pane, nikoli inženýre, doktore a podobně," říká Hellström. "Většinou velmi brzy dojde na křestní jména, která se používají v pracovním poměru nejčastěji." S touto skutečností souvisí i to, jak švédští zaměstnanci vnímají své pracovní prostředí a firemní hierarchii.
Pracovní prostředí ve švédských firmách je přitom mnohem méně hierarchické než v jiných zemích.

Konverzace. Švédský obchodník se jen velmi nerad baví například o politice s lidmi, které nezná. "Není také vhodné mluvit o tzv. švédském modelu, neboť ten už dávno nefunguje," tvrdí Kateřina Hellström.
Mezi konverzační tabu lze podle ní zařadit i soukromí, majetek nebo plat, ale také alkohol: "Je to ožehavé téma a než na něj přijde řada, je velmi dobré vysondovat, zda ho váš švédský obchodní partner akceptuje, či ne." Nepřijatelné je i to, aby si dal Švéd při obědě pivo. Není proto nejšťastnější volbou zvát obchodního partnera na "skleničku" v pracovní době.
Během konverzace je naprosto nevhodné žertovat na adresu cizinců, přistěhovalců, menšin nebo žen. Konkrétně na rovnoprávnost mezi pohlavími jsou Švédi hodně citliví.
"Rovnoprávnost" mezi mužem a ženou není ve Švédsku zdaleka dokonalá. Je ale značně dál než v Česku. Ze své vlastní zkušenosti vím, že řada věcí v této oblasti je pro hodně Čechů nepochopitelná," vysvětluje Hellström.
Doporučuje se také zjistit si co nejvíce informací o svém konkrétním obchodním partnerovi a jeho firmě. Dobré je vybavit se základními znalostmi o Švédsku.

Dochvilnost. Tato ctnost je ve Švédsku naprostou nutností. Švédové jsou na svou dochvilnost pyšní, na její nedodržení citliví. To se týká nejen včasného reagování na jakoukoli otázku, nýbrž také při placení faktur. Švédové jsou prostě zvyklí všechno platit a vyřídit včas, zpoždění u svých obchodních partnerů většinou netolerují.
Přijít včas na jednání se bere jako nezbytný standard chování a může se chápat jako indikátor přesnosti při dodávkách zboží.
Dochvilnost je ve Švédsku důležitá nejen v pracovním styku, ale i při společenských akcích. Je-li někdo pozván na večeři v sedm hodin, musí přijít opravdu v sedm.

Pohostinnost. Pokud nejsou Seveřané vůči vám zrovna pohostinní, určitě to není tím, že byste jim osobně vadili. Stejně jako jim není přílišná pohostinnost příjemná, neprojevují ji ani ostatním. Při společném posezení nebo při návštěvě restaurace zásadně platí každý za sebe, výjimkou je obchodní pozvání.

Oblékání a vzhled. Švédský styl, a to především v menších a středních firmách, je o něco méně formální, než na jaký jsme zvyklí v České republice. Oblek, který ale nemusí být tmavý, je nezbytností jen na státních úřadech, v bankách nebo velkých společnostech.


Co očekává švédský podnikatel od obchodního partnera


Důkladnou přípravu na jednání
Upřímnost, slušnost a korektnost
Vysokou smluvní morálku. Co je jednou řečeno, to platí.
Přímočará jednání bez emocí
Budování dlouhodobých obchodních vztahů
Dostatek času na detailní projednání nabídky
Dodržení dohodnutých termínů a dochvilnost
Ceny uvedené v EUR, USD nebo SEK
Předložení relevantních a pravdivých informací o firmě