když přijde řeč na potomky Vikingů v Čechách, napadne nás nejspíše vzpomínka na třicetiletou válku. České rukopisy, knihy, sochy a obrazy jsou dodnes vzácnými rekvizitami ve švédských zámcích a muzeích.
Současné "nájezdy" Švédů do Čech jsou vedeny mírovými prostředky. Se jmény Ericsson, Telia, Volvo, Scania, Saab, Electrolux, Husquarna, IKEA se naši spotřebitelé a obchodníci nejednou setkali a jsou pro ně známkou tradiční kvality. Skanska je nadnárodní stavební společností, která získala dominantní postavení na trhu a koupila IPS.
Znají však Švédové naše výrobky? Při vyslovení jména Škoda si vzpomenou na osobní vozy. Již méně se jim vybaví prvotřídní strojírenské výrobky. Octavia je pojmem a její popularita ve Švédsku stále roste. Ponecháme-li stranou pivo a hokej, které jsou nejlepšími propagačními artikly, pak české výrobní značky a původní technologie nejsou příliš vidět. I když se s nimi obyvatelé největší severské země téměř denně setkávají.
Česko-švédské obchodní vztahy se vyvíjejí příznivě. Vloni po dlouhé době převážil náš vývoz do Švédska dovoz z této země, a to při rekordním obratu, který poprvé v samostatné historii ČR překročil miliardu dolarů. Za deset let se obrat zečtyřnásobil. Důkazem posilování naší přítomnosti na švédském trhu je otevření zahraniční kanceláře agentury CzechTrade ve Stockholmu.
Předpokládám, že programy průmyslové spolupráce, tzv. offsety, v souvislosti s pronájmem čtrnácti letounů JAS-39 Gripen budou "mostní konstrukcí" mezi jedním z největších obchodů, který kdy naše země uzavřela, a potřebným zvyšováním konkurenceschopnosti české ekonomiky. Máme zájem na tom, aby otevřely nové příležitosti a natáhly k nám vyspělé technologie, investice.
Švédsko nebrání žádným českým výrobkům vstoupit na jeho trh. Je však důsledným advokátem ochrany životního prostředí, spotřebitele, hygienických a bezpečnostních norem, prosazuje rovnoprávné zacházení mezi pohlavími a v neposlední řadě i humánní zacházení se zvířaty.
Švédské království a Česká republika jsou země srovnatelné počtem obyvatel, průmyslovým potenciálem, mají společné stránky historie a kultury, nadšení pro sport i náruživý přístup k přírodě a cestování. Jsem přesvědčen, že tyto přednosti povedou k rychlejšímu pronikání našeho zboží na náročný severský trh a početnější přítomnosti našich firem na něm. Státem vyslaní pracovníci na našem zastupitelském úřadě i proexportní agentura CzechTrade hlásí, že jsou připraveni našim firmám maximálně pomoci. Stejnou nabídku si vám dovolím tlumočit z Ministerstva průmyslu a obchodu.


Martin Tlapa
náměstek ministra průmyslu a obchodu